Akademia Podlaska - Siedlce
Strony: 1
Dodatkowe pojecie, które nie zostało podane.
A okazało się, że też może też być na kolokwium.
FORMY KONTROLI ORGANIZACYJNEJ:
Występują dwie główne formy kontroli organizacyjnej:
1. kontrola biurokratyczna
2. kontrola angażująca pracowników
Zazwyczaj wykorzystywane są oba rodzaje kontroli, jednak zawsze jedna z nich przeważa.
Kontrola biurokratyczna- charakteryzuje się formalnymi oraz automatycznymi rozwiązaniami strukturalnymi. Ma ona na celu wymuszenie podporządkowania się pracowników danej organizacji. Przedsiębiorstwa, które korzystają z kontroli biurokratycznej, charakteryzują się posiadaniem sztywnych reguł oraz przepisów. Skoncentrowane są one głównie na tym, aby pracownicy osiągnęli takie wymagania, które uznane zostaną za minimalne. W takich organizacjach system nagradzania opiera się na indywidualnych wynikach. Współuczestnictwo pracowników w organizacji jest ograniczone. Częstym zarzutem, jaki się pojawia w opiniach pracowników takich firm jest to, że mają zbyt mało do powiedzenia w kwestiach zarządzania przedsiębiorstwem. Osoba pracująca w tego typu organizacji nie czuje się zbyt dobrze, mając nad sobą wiele szczebli w strukturze. Kontrola biurokratyczna występuje najczęściej w firmach o wysmukłej strukturze.
Kontrola angażująca pracowników- jest to typ kontroli, oparty na nieformalnych oraz organicznych rozwiązaniach strukturalnych. Kontrola angażująca pracowników jest przeciwieństwem kontroli biurokratycznej. Głównym celem tej metody jest pozyskanie zaangażowania osób, pracujących w danej firmie. Przedsiębiorstwa stosujące ten typ kontroli wykorzystują zazwyczaj normy grupowe, kulturę organizacji oraz samokontrolę zachowań, aby osiągnąć swój cel. System nagradzania jest inny, niż w kontroli biurokratycznej i oparty jest o wynik grupowy. Także współuczestnictwo pracowników jest duże. Przykładem zastosowania kontroli angażującej pracowników można zaobserwować w firmie Levi Strauss & Co.
Offline
Strony: 1